di manekah malu?  

Posted by XgrattO


huhu...sjak sekian lama..dan bersawang blog nie..tiba2 rasa nak post ..hehe...
dimanekah malu? siape malu? huh? kenape nak malu? ntahla..macam2 psoalan pasal malu nie..saye amat pelik tengok org yang xtahu rase malu dan memang x ade perasaan malu nie..kenape perasaan malu hilang dalam kebanyakan remaja skarang ek?

kite terlalu terikut ikut barat ke? hm..kalau tengok movie2 dari barat tu..huh..mmg diorg xde rase malu kan..selamba je lakonkan aksi2 dan adengan2 yg mlmpau.,,,tahu2 je la aksi ape..kite pulak, tanpe segan silunya tgk aksi tu dgn khusuknya...ish3...xpatut sguh,,gelap hati..nie peringatan kat diri saye sndiri yg suke tgk muvie dan ntok sume gak yg suke tgk movie..huhu..skarang umur dah above 18..anytime leh tgk wayang yg 18sx..18gx..and ape2 x la,,,.so..korang malu x nk tgk cite 18 sx kat wayang? x ?? malu?? hm..pikir la sndiri

Ecca Mammamia - Malu-Malu Tapi Mau  

Posted by ..hAkimAh..

Didalam lagu ini menceritakan salah satu contoh emosi malu yang dirasakan oleh seseorang. Inilah hakikat perasaan malu yang melanda remaja masa kini.

Remaja kini sangat kurang penghayatan konsep malu kepada yang utama iaitu Pencipta kita yang agung.

Andakah perasaan malu anda seperti yang digambarkan didalam lagu di bawah?? Fikir-fikirkanlah..


Oh inikah rasanya

Bila sedang jatuh cinta
Hatiku berbunga-bunga
Gelisah tak menentu ku dibuatnya

Sehari saja tak bertemu
Sewindu rasanya bagiku
Ingin segera bertemu
Kaulah pengobat rinduku

Tapi ku takut ungkapkan semua
Ku takut dia ada yang punya
Biarkan rasa ini kupendam saja
Tuhan tolonglah ku cinta dia

Tapi aku malu ku malu-malu tapi mau
Sungguh-sungguh aku malu merona merah pipiku
Tapi aku malu ku malu-malu tapi mau
Tuhan tolonglah diriku buatlah dia jatuh cinta padaku
Itu pintaku

Oh inikah rasanya
Bila sedang jatuh cinta
Karna dia yang kudamba
Dia yang kupuja

Tapi ku takut ungkapkan semua
Ku takut dia ada yang punya
Biarkan rasa ini kupendam saja
Tuhan tolonglah ku cinta dia

Tapi aku malu ku malu-malu tapi mau
Sungguh-sungguh aku malu merona merah pipiku

Tapi aku malu ku malu-malu tapi mau
Sungguh-sungguh aku malu merona merah pipiku

Tapi aku malu ku malu-malu tapi mau
Tuhan tolonglah diriku buatlah dia jatuh cinta padaku
Itu pintaku

Kalau Rasa Malu Pun Ada Kesannya..(Bahagian 2)  

Posted by XgrattO

Malu bukannya beri kesan negatif sahaja.. malu pun ada kesan positif..jangan tak tahu..

KESAN POSITIF

Walaupun malu sering dikaitkan dengan kesan-kesan yang negatif, tetapi
sebenarnya malu juga memberi kesan yang positif di dalam kehidupan seseorang,
seperti yang dinyatakan oleh Zimbardo (1977) sebelum ini bahawa dalam keadaan
tertentu malu bukanlah satu ‘masalah’ yang mesti dihapuskan semuanya. Malu boleh
membantu kita untuk mengelakkan konflik atau memberi ancaman kepada orang lain,
memberi peluang kepada kita untuk bersedia, bertindak mengikut situasi yang sesuai
dan membuat pemerhatian terhadap tingkah laku orang lain dan boleh memberi
gambaran kecerdikan, rendah hati dan berhati-hati.


Senson et.al (1996) pula mendapati bahawa kanak-kanak yang malu secara
signifikannya sangat kurang terlibat dengan tingkah laku sosial yang negatif
berbanding kanak-kanak lain. Ini terjadi kerana kanak-kanak yang pemalu sangat
berhati-hati terhadap apa yang orang lain akan fikirkan tentang dirinya.

monyet pun tahu..  

Posted by ..secret..

malu??siapa lagi malu??

manusia ? atau...

...monyet ??

eh,,tengok tu..

monyet lagi malu..

kita tahu malu tak??

fikir-fikir la..

aku malu kepada ALLAH  

Posted by ..secret..


Aku malu pada Allah
kerana akulah itu hamba yang saban waktu berjanji pada Nya
namun....
akulah juga yang memungkirinya.

Aku malu pada Allah
kerana akulah itu hanya hamba kecil kerdilnya
namun....
diri sarat dan berat dengan beban dosa padaNya

Aku malu pada Allah
kerana akulah itu hamba yang sering meminta itu dan ini pada Nya
namun...
sering pula terlupa untuk mensyukurinya

Aku malu pada Allah
kerana akulah itu hamba yang saban waktu hidup atas ihsan dan rahimNya
namun...
diri masih terlalu berkira untuk mengorbankan rehatku demi beribadah padaNya

Sesungguhnya, aku benar-benar malu padaMu Ya Allah.

Kalau Rasa Malu Pun Ada Kesannya..(Bahagian 1)  

Posted by XgrattO


Adakah perasaan malu memberi kesan kepada diri seseorang? Ya. Sudah tentu. Walau apa pun jenis perasaan yang ada didalam diri seseorang samada perasaan gembira, marah, sedih, terkejut dan lain-lain boleh memberi kesan yang positif dan negatif kepada diri seseorang, bergantung kepada cara seseorang itu mengendalikan emosi tersebut. Sekarang kita lihat dahulu kesan negatif malu.

KESAN NEGATIF MALU

Kanak-kanak yang mempunyai perasaan malu yang keterlaluan mungkin akan menghadapi beberapa risiko, seperti tidak atau kurang mempunyai kemahiran sosial atau imej diri yang tidak baik (Sarafino,1986). Kanak-kanak yang pemalu juga akan merasakan dirinya mempunyai kekurangan dan kurang berkawan, dan lebih pasif jika dibandingkan dengan rakan-rakan mereka yang tidak pemalu (Zimbardo dan Radl, 1981). Di dalam kajian yang telah dilakukan, Zimbardo (1981) mendapati bahawa kanak-kanak yang pemalu sering dilabelkan oleh rakan-rakan mereka sebagai kurang berkawan dan kurang disukai berbanding dengan rakan-rakan mereka yang tidak pemalu. Seterusnya kanak-kanak yang pemalu akan diabaikan oleh rakan-rakan mereka dan mempunyai peluang yang sedikit untuk mengembangkan kemahiran sosial mereka. Kanak-kanak yang berterusan mempunyai perasaan malu yang berlebihan sehingga dewasa, akan mendapati diri mereka bersendirian, tidak mempunyai rakan karib tidak mempunyai rakan yang berlaianan jentina berbanding rakan-rakan mereka yang lain.

Zimbardo (1977) menyatakan bahawa malu boleh boleh mengakibatkan tingkah laku berikut :

1. Malu membuatkan seseorang itu sangat sukar untuk bertemu dengan orang
baru, berkawan dan bergembira.

2. Malu menghalang seseorang untuk menyatakan kebenaran/hak dan
menyatakan pendapat dan nilai mereka.

3. Malu membataskan seseorang daripada penilaian yang positif daripada orang lain berhubung kekuatan personaliti seseorang.

4. Malu akan membuatkan sesorang sangat sukar untuk befikir secara jelas dan berkomunikasi secara effektif.

5. Malu mewujudkan perasaan negatif seperti, kemerosotan, kebimbangan dan keseorangan.

Di Malaysia satu kajian telah dijalankan oleh Imran (2002) mendapati malu merupakan punca utama mengapa pelajar melayu lemah di dalam bahasa Inggeris. Keadaan yang sama juga berlaku dalam kalangan pelajar Jepun hasil daripada kajian yang telah dijalankan oleh F. Anderson (1993). Pakar psikologi itu mendapati kebanyakkan pelajar Jepun enggan membuka mulut dan tidak mengambil bahagian dalam kegiatan berbentuk komunikasi ketika berada di bilik darjah kerana sikap malu. F. Anderson berkata, antara manifestasi malu pelajar Jepun yang ketara dalam kelas bahasa Inggeris adalah, mereka jarang memulakan diskusi , mereka mengelak daripada membangkitkan topik baru, mereka tidak mencabar guru, mereka jarang bertanya untuk mendapatkan penjelasan dan tidak memberi jawapan secara sukarela.

Khaizir (2002) berkata remaja yang pemalu sentiasa menjauhkan diri dan tidak suka mengambil bahagian dalam kegiatan bercorak kemasyarakatan. Golongan ini juga dikesan tidak ramai memasuki universiti dan dari segi kerjaya pula mereka lambat memperolehi pekerjaan kerana malu menyambung pengajian atau mencari pekerjaan. Sebaliknya menurut Khaizir(2002) remaja yang tidak bersikap pemalu memperlihatkan tempoh diam yang singkat dan fasih bertutur berbanding remaja yang memiliki sifat malu.

Faktor-Fakor Malu...  

Posted by XgrattO

Diantara perbincangan utama di dalam penyelidikan malu adalah berkaitan faktor-faktor yang menyebabkan malu. Antara kajian yang sering dilakukan ialah untuk mengesan sama ada malu itu hasil daripada keadaan semula jadi (dilahirkan malu) atau disebabkan oleh pendidikan (persekitaran). Berikut adalah sebahagian daripada pendapat-pendapat yang membincangkan tentang faktor-faktor yang menyebabkan malu berdasarkan kajian-kajian yang telah dilakukan. Kebanyakan kajian dalam bidang psikologi yang merujuk kepada malu adalah dalam bentuk kajian kolirasi. Kebanyakkan kajian tersebut juga adalah untuk melihat perhubungan diantara berbagai kriteria (characteristics) dan hubungannya dengan malu.

1) Faktor genetik dan keturunan

Terdapat beberapa kajian yang menyatakan bahawa malu ada hubungannya dengan faktor-faktor genetik dan keturunan. Seorang kanak-kanak yang mempunyai rasa malu yang tinggi didapati mempunyai sejarah malu di dalam keluarganya. Faktor-faktor biologi yang terlibat dalam menyebabkan malu termasuklah kecenderungan bangkitan yang tinggi di dalam bahagian sistem limbic. Sympathetic nervous system adalah satu komponen di dalam automic nervous system yang bertanggungjawab untuk meningkatkan tubuh dan dan mengerakkan tenaganya di dalam situasi tertekan. Di dapati pada sesorang yang mempunyai tahap malu yang tinggi kandungan sympathetic nervous system adalah lebih sensitif dan keadaan tersebut menyebabkan kegelisahan pada diri seseorang sementara mereka yang sympathetic nervous system kurang sensitif didapati mereka ini lebih kurang merasa gelisah dan bimbang (Zimbardo, 1996).

Berdasarkan kepada kajian yang telah dilakukan oleh Jerome Kagan, Nancy Snidman, dan rakan-rakan mereka dari Harvard University, mendapati bahawa perbezaan-perbezaan psikologi diantara bayi yang malu dengan bayi yang kurang malu sudah dapat di kesan seawal dua bulan selepas bayi tersebut dilahirkan (Henderson dan Zimbardo, 1996). Daripada kajian mereka, didapati 15 hingga 20 peratus neonates, di temui senyap, dan akan meregang (restrained) apabila terdedah dengan situasi yang tidak biasa kepada mereka. Sebagai contoh, bayi yang mempunyai malu ,apabila mereka di rangsang dengan objek-objek yang bergerak dan rakaman suara manusia, bayi tersebut memberi tindak balas psikologi seperti gerakan jantung lebih pantas, pergerakan yang lebih banyak, tangisan yang berlebihan dan dapat dilihat tanda-tanda kesengsaraan. Selepas kanak-kanak tersebut berumur empat tahun, kesan psikologi malu tersebut dapat dikesan melalui jari sebelah kanan lebih sejuk berbanding sebelah kiri dalam memberi reaksi terhadap bangkitan emosi. Kanak-kanak yang malu juga menunjukkan bahawa mereka mempunyai aktiviti gelombang otak yang lebih di bahagian atas otak kanan, berbeza dengan kanak-kanak yang kurang malu menunjukkan aktiviti gelombang otak lebih di bahagian depan otak kiri. Kajian mendapati bahawa bahagian otak kanan mempunyai kaitan dengan emosi-emosi
kebimbangan.

“ Inhibited and Uninhibited Types of Children” adalah satu artikel yang ditulis berdasarkan kajian tentang malu yang telah dilakukan oleh ahli-ahli psikologi di Harvard University (1989) berkaitan dengan tanda-tanda malu yang ditunjukkan oleh bayi atau ketika awal kanak-kanak. Dapatan daripada kajian tersebut mendapati bahawa bayi yang berumur diantara 14 dan 20 bulan yang mempunyai tanda-tanda malu yang ekstrim menunjukkan tingkahlaku yang berkekalan/sama ketika kanakkanak tersebut berumur empat tahun.

Satu lagi kajian yang juga penting mendapati bahawa bayi yang malu (inhibited) biasanya adalah terdiri dalam kalangan yang dilahirkan dalam bulan September atau Oktober. Ini adalah kerana pada masa itu keadan badan (perempuan yang mengandung) menghasilkan banyak hormon melatonin. Melatonin adalah hormon (berkaitan urat saraf) yang sangat aktif dimana ia akan memindahkannya daripada ibu kepada fetus. Kajian juga mendapati terdapat kolerasi diantara malu dengan mereka yang mempunyai mata berwarna biru dan rambut blone. Kreteria-kreteria ini adalah lebih lazim di dalam keluarga kanak-kanak yang pemalu (Jakson, 1999).

Dapatan terbaru daripada ahli-ahli psikologi di Havard University (Shelley Wu, 2003) mendapati sebab kanak-kanak mempunyai sifat malu dan rasa bimbang yang tinggi adalah berpunca daripada faktor biologi. Melalui imbasan (scans) yang telah dilakukan ke atas otak kanak-kanak pemalu yang berumur 2 tahun menunjukkan kewujudan struktur amygdale (amygdale structure) yang banyak berbanding dengan kanak-kanak yang mudah bercampur gaul (outgoing). Seterusnya melalui kajian tersebut juga didapati keadaan otak tersebut akan berubah mengikut kecenderungan seseorang melalui kehidupannya. Kajian mendapati kanak-kanak yang pemalu atau sebaliknya yang boleh bergaul akan berubah apabila umur mereka meningkat bergantung kepada perbezaan pengalaman hidup yang dilalui. Sebahagiannya akan dapat mengatasi masalah malu tersebut; sebahagiannya menjadi lebih kurang bergaul dan menjadi lebih malu apabila umur mereka meningkat.


2) Faktor Persekitaran

Menurut Garducci (2001) yang merupakan seorang professor dan pengarah di Southeast’s Shyness Research Institut, Indiana University, mendapati bahawa seseorang itu tidak dilahirkan malu. Menurut beliau malu mempunya kreteria-kreteria seperti; kesedaran diri yang melampau (excessive self-consciousness), penilaian diri yang negatif ( negative self-evaluaition) dan keasyikan memikirkan sesuatu tentang diri (self-preoccupation). Ketiga-tiga ciri sense of self tersebut menurut Garducci tidak wujud ketika seseorang itu dilahirkan.

Melalui tugasnya lebih 25 tahun bersama Charless Darwin, mereka yang menghadapi perasaan malu, Garducci (2001) mendapati hanya 9 peratus yang mengatakan bahawa mereka dilahirkan malu. Faktor keluarga adalah alasan yang paling banyak diberikan sebagai penyebab mengapa seseorang itu menjadi pemalu. Lebih kurang 40 peratus daripada mereka yang dikaji menyatakan bahawa faktor-faktor seperti; kurang sokongan keluarga, parental absence, ibu-bapa tidak mengajar kemahiran sosial, kongkongan yang berlebihan oleh ibu-bapa, pengabaian ibu-bapa, dan isu-isu yang berkaitan dengan keluarga merupakan sebab mereka menjadi seorang yang pemalu.

Philips (1981) mengatakan bahawa malu adalah berpunca daripada beberapa faktor iaitu; ibubapa, masyarakat, sekolah, pinggiran (marginality), dan situasi yang tidak biasa. Dapatan ini adalah berdasarkan pengalaman dan penyelidikan yang dilakukan oleh beliau sebagai seorang professor dalam bidang komunikasi pertuturan di Pennsylvania State University. Beliau juga merupakan pengarah program yang melatih mereka-mereka yang menghadapi masalah malu di Amerika Syarikat mengatasi masalah mereka.

Di dalam masyarakat sering mengiktiraf dan menghargai orang-orang yang petah bercakap. Sebahagian ahli masyarakat lebih memilih untuk menjadi orang yang malu, kerana inilah satu-satunya cara untuk lari dari tekanan. Kanak-kanak yang merasa tekanan seawal usianya, dan kadang-kadang mereka belum bersedia menghadapi tekanan kerana mereka belum mempunyai kemahiran untuk melakukan sesuatu yang terbaik. Jika kita dipaksakan berada di dalam situasi tersebut yang meminta kita bercakap dengan baik untuk mempengaruhi orang lain, kita mungkin akan memilih untuk menjadi seorang yang pemalu sebagai satu jalan untuk mengelakkan tekanan.

Sekolah sering mengadakan aktiviti yang memberi peluang kanak-kanak untuk bercakap dan memberikan pendapat. Tetapi apa yang sering berlaku ialah kanak-kanak yang telah sedia mempunyai kemahiran bercakap yang dipilih untuk melibatkan diri dalam aktiviti tersebut. Sebenarnya sekolah mempunyai peluang yang banyak untuk melatih kanak-kanak bergaul dan memberikan pendapat.

Kebanyakan orang akan merasa malu bila mereka tidak tahu bagaimana hendak menyesusikan diri di dalam satu situasi yang baru . sebagai contoh ialah apabila pergi ke sekolah baru atau mencari kerja baru. Ia memerlukan kemahiran bersosial dalam suasana yang baru. Keadaan seperti ini menjadikan seseorang itu merasa tertekan dan malu.

Daripada perbincangan di atas, jika kita mengatakan bahawa hanya satu faktor yang menyebabkan malu adalah kurang tepat. Lebih munasabah jika kita mengatakan bahawa kedua-dua faktor genetik dan persekitaran merupakan faktor mengapa seseorang itu berbeza diantara seseorang dengan seseorang yang lain dari segi malu. Ini adalah diantara cadangan yang telah diberikan oleh beberapa ahi psikologi seperti Henderson dan Zimbardo (1996) Melalui kajian yang mereka jalankan mencadangkan bahawa malu adalah disebabkan oleh faktor-faktor genetik dan persekitaran. Begitu juga dengan ahli psikologi lain ( Assendorpf, 1993; Sanson, Pedlam, Cann, Prior, & Oberklaid, 1996) mengatakan bahawa selaian faktor genetik dan keturunan, malu adalah berpunca daripada kemahiran sosial yang sangat lemah. Seterusnya faktor ibu-bapa, keluarga atau orang lain yang selalu mengusik, bertindak kejam dan selalu menkritik juga mengakibatkan seseorang itu mempunyai sifat malu dan keyakinan diri yang rendah.

Bagaimana Mengatasi Rasa Malu  

Posted by XgrattO

Perasaan malu memang perlu ada dalam diri setiap individu. Tetapi jika perasaan malu ini berlebih-lebihan, ianya boleh membawa sedikit sebanyak keburukan kepada kita..Jadi, bagi sesiapa yang mempunyai sifat malu yang berlebih-lebihan, video ini sesuai untuk anda..(^^)






Setelah menonton video di atas, terdapat 6 langkah yang kita dapati untuk mengatasi rasa malu ini, iaitu :



LANGKAH 1
Kenal pasti mengapa anda merasa tidak selesa ketika berhadapan masyarakat? Adakah kerana sesuatu yang boleh diperbaiki? samada dari segi penampilan? tahap pelajaran? atau lain-lain faktor? Kemudian mulakan langkah untuk memperbaiki kekurangan yang anda rasakan itu.

LANGKAH 2
Latih diri anda dengan kebolehan berkomunikasi dengan langkah awal iaitu berbual dengan orang yang mungkin anda tidak akan bertemu semula, contohnya seperti seseorang yang duduk disebelah anda ketika didalam bas atau LRT dan lain-lain.

LANGKAH 3
Jika anda mempunyai masalah untuk berhadapan dan bercakap dengan seseorang dengan baik, berlatih untuk berkomunikasi dengan menyesuaikan posisi badan dengan posisi yang bersesuaian.

LANGKAH 4
Setelah anda berkeyakinan, anda boleh menambah baik lagi dengan melatih pula diri anda memulakan sesuatu perbualan atau komunikasi dengan orang lain. Anda bolehlah mengadakan satu parti atau majlis keramaian yang akan melatih diri anda untuk melatih diri anda menyapa orang lain dan berkomunikasi dengannya. Cuba hampiri individu yang kelihatan pemalu dan pendiam dan mulakan perbualan dengannya. Dengan cara ini, keyakinan anda akan semakin bertambah.

LANGKAH 5
Amalkan teknik bernafas dengan tenang. Ambil nafas dengan sedalamnya, dan anda akan merasakan ketenangan.

LANGKAH 6
Akhir sekali, setiap kali anda berjalan masuk ke tempat-tempat yang bermasyarakat, sentiasa ingat bahawa 48 peratus daripada mereka juga turut merasakan gementar sepertimana yang anda rasakan.



Malu..? Apa takrifnya..?  

Posted by XgrattO

Perasaan malu adalah pengalaman universal, yang pernah dialami oleh hampir setiap individu sama ada pada usia kanak-kanak mahupun dewasa. Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah kanak-kanak atau orang dewasa mempunyai perasaan malu yang keterlaluan berbanding orang lain di dalam hal-hal yang tidak sepatutnya mereka merasa malu. Sebagai contoh, ada orang yang terlalu malu sehingga tidak sanggup pergi ke restoran, tidak sanggup memandang muka orang lain dan ada yang sanggup memilih untuk mati daripada bercakap di hadapan khalayak ramai. Malu adalah diantara tingkah laku yang banyak dikaji oleh pakar-pakar psikologi dari semasa ke semasa.

Sangat sukar untuk mendefinasikan dengan tepat apa yang dimaksudkan dengan malu. Ini adalah kerana malu membawa maksud yang berbeza-beza kepada individu yang berbeza (Zimbardo, 1977). Perbezaan ini adalah disebabkan oleh kecenderungan serta banyak aspek yang dilihat dan setiap aspek boleh memberi makna yang agak berbeza terhadap penyelidik yang berbeza. Selain daripada itu perbezaan ini juga adalah berdasarkan pengalaman yang dialami oleh mereka yang pemalu berbeza-beza diantara seseorang individu dengan individu yang lain.
Mari kita ikuti definisi malu mengikut beberapa pandangan...

Pandangan Islam :

MALU dalam bahasa Arab disebut sebagai al-Haya’. Para ahli bahasa, iaitu Imam al-Nawawi Rahimahullah, berkata al-Haya’ berasal dari kata Hayah yang bererti kehidupan. Ini bererti bahawa, antara ciri utama yang menandakan kehidupan sesuatu ialah sifat malu yang ada pada dirinya. Dengan sifat malu inilah seseorang itu memiliki akhlak yang mulia, budi pekerti yang luhur, prinsip hidup yang tinggi, nilai kemanusiaan yang peka dan keprihatinan kepada apa jua perkara yang buruk lagi dilarang agama.

Justeru tidak hairanlah apabila Islam memberi penekanan yang amat tinggi terhadap sifat malu. Bahkan Rasulullah s.a.w. telah menyifatkan malu sebagai salah satu ciri keimanan..:

* Baginda pernah bersabda: “Iman terdiri daripada tujuh puluh bahagian dan malu ialah salah satu daripada bahagian itu.” [Shahih Muslim, no: 35]

* Tidaklah seseorang itu menghiasi dirinya dengan sifat malu melainkan ia membawa kebaikan kepadanya dalam kehidupan ini. Rasulullah s.a.w. menyatakan hakikat ini: “Malu tidak akan datang melainkan dengan kebaikan.”
[Shahih Muslim, no: 35]

* Tentu saja hal ini akhirnya akan membawa seseorang itu ke syurga: “Malu ialah sebahagian daripada iman dan iman itu tempatnya ialah syurga. Sedangkan perkataan yang kotor ialah sebahagian daripada hati yang keras (yakni tidak malu) dan hati yang keras itu tempatnya ialah neraka.” [Shahih Sunan
al-Tirmizi, no: 2009]




Pandangan yang lain :

Disini dikemukan beberapa takrifan yang telah diberikan oleh mereka yang terlibat dalam bidang penyelidikan yang berkaitan dengan malu...


* Philips (1981) mengatakan bahawa malu adalah satu keadaan yang datang kepada kita apabila bertemu dengan situasi sosial yang mana kita tidak mempunyai kemahiran untuk menghadapinya.

* Izard dan Hyson (1986) menyatakan malu merujuk kepada gabungan berbagai-bagai perasaan emosi termasuk perasaan takut dan minat, ketegangan fikiran dan ketenangan.

* Buss dan Crozier (1986) mengatakan malu adalah satu penyakit kebimbangan. Ia berkaitan dengan perasaan emosi yang tidak selesa dan bimbang dalam situasi sosial.

* Ghassan Yacob (1986) mendefinasikan malu sebagai kehilangan ketenteraman sanubari dan keberanian di samping kegelisahan yang diiringi kegugupan, membawa kepada perasaan rendah diri dan serba salah ketika menghadapi situasi-situasi baru atau orang-orang yang tidak dapat dikenal.

* Leavy (1989) menyatakan bahawa malu melibatkan perasaan bimbang dan tingkahlaku yang terhalang daripada bersosial dengan orang lain.

* M.Grams (2002) pula mendifinasikan malu sebagai satu reaksi kepada interaksi sosial di mana seseorang individu itu merasa tidak selesa, asyik memikirkan sesuatu atau merasa amat malu terhadap tingkahlaku sendiri. Ia tidak berdaya untuk mempercayai diri sendiri untuk melakukan atau mengatakan sesuatu itu betul atau salah.


Apabila dinilai takrif malu daripada dua pandangan jurusan yang berbebeza dia atas, dapatlah kita rumuskan bahawa Islam amat menitik beratkan perasaan malu kerana ia adalah salah satu komponen iman manakala, pandangan dari sudut ke dua yang majoritinya dari barat berpendapat pula bahawa malu adalah sebagai gabungan berbagai perasaan emosi yang tidak tenteram yang dikawal oleh hati meliputi perasaan bimbang, ketegangan, serba salah, rasa rendah diri dan tidak percaya kepada diri sendiri serta bimbang terhadap penilaian negatif daripada orang lain. Seterusnya perasaan tersebut ditunjukkan melalui tingkah laku yang terhalang, ketika menghadapi situasi sosial yang baru dihadapi. Pandangan dari jurusan ini tidak pula menyatakan peri pentingnya perasaan malu ini bagi tiap-tiap individu.